Dzīve kosmosa stacijā baktērijām nākusi par labu. (Foto: Shutterstock)

Baktērijas kosmosā pārvērtušās līdz nepazīšanai

Pasaulē
6. maijā 16:09 2024. gada 6. maijā 16:09

Ārzemju
nodaļa
| Jauns.lv
Visapkārt, uz mums un iekšā mūsos mīt lērums baktēriju, kas lielākoties ir nekaitīgas, daudzas arī nepieciešamas, taču netrūkst arī slimību patogēnu. To vidū ir Enterobacter bugandensis, kas iedzīvojušās Starptautiskajā kosmosa stacijā.

Šīs baktērijas var izraisīt infekciozu saslimšanu. Pirmo reizi kosmosa stacijā tās atklāja 2018. gadā, tolaik piecus celmus, bet tagad mutāciju ceļā radušies 13 celmi, turklāt izturīgi pret antibiotikām, atklāts NASA zinātnieku pētījumā. Mikrobiem nav kaitējusi ne mikrogravitācija jeb bezsvara stāvoklis, ne paaugstināts CO2 līmenis un Saules radiācija, drīzāk otrādi.

Saistītās ziņas

Zinātnieki, iespējams, atklājuši veidu, kā cīnīties ar antibiotiku rezistenci. Talkā nāk visā pasaulē izplatīta nezāle
Arī orbītu jācenšas pasargāt no mikrobiem
Karā pretinieki, kosmosā vēl kolēģi: Krievija un ASV turpinās kopīgus lidojumus uz Starptautisko kosmosa staciju līdz 2025.gadam

Zinātnieki uzskata, ka Enterobacter bugandensis atradusi orbītā jaunu ekoloģisko nišu un kļuvusi atšķirīga no līdziniecēm uz Zemes. Šīs baktērijas gan nav automātiski bīstamas, tās izraisa slimību, ja cilvēks jau ir sasirdzis vai viņam ir novājināta imūnsistēma citu iemeslu dēļ. Un tas ir bīstami tieši astronautiem, kas ilgstoši bijuši kosmosā. Enterobaktērijas var izraisīt osteomielītu (kaula un kaula smadzeņu infekcija), elpceļu saslimšanas, sepsi, urīnceļu infekciju.

Citi šobrīd lasa